17 Ιουλ 2011

Κοντέινερ τρόμου στο Λαύριο, με ληγμένα πυρομαχικά

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Ανδρέα Κόυτρα στον «Ελεύθερο Τύπο»,την ημέρα που η Κύπρος συγκλονίζονταν από την έκρηξη και την τραγωδία στη ναυτική μονάδα στο Ζύγι, τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) άρχισαν να ξεπακετάρουν ληγμένα πυρομαχικά από 34 κοντέινερ που είχαν κατασχεθεί πριν από δέκα χρόνια και βρίσκονταν σε αποθήκες της εταιρίας στο Λαύριο.
Στις ίδιες εγκαταστάσεις υπάρχει επίσης ένα μεγάλο μέρος των 680 τόνων εκρηκτικών που είχαν δεσμευτεί το 2003 στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας από το πλοίο με σημαία Κομόρες «Baltic Sky».
Η απόφαση να βγουν τα πυρομαχικά από τα κοντέινερ και να ακολουθηθεί μια πιο αυστηρή διαδικασία αποθήκευσης αποδεικνύει πως υπήρχε κίνδυνος. Τα αισθητήρια των στελεχών της εταιρίας προφανώς λειτούργησαν μετά τη θανατηφόρα έκρηξη στην Κύπρο, αν και ορισμένοι επιχειρούν να αποσυνδέσουν τη διαδικασία με το θλιβερό γεγονός.
Μεγάλο ρίσκο
Εγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ωστόσο πως μέχρι την Πέμπτη από τα 34 κοντέινερ είχαν ανοιχθεί τα 12 και απέμεναν για διευθέτηση τα υπόλοιπα 22. Μία επιχείρηση επικίνδυνη και μεγάλου ρίσκου λόγω των ληγμένων πυρομαχικών, που ποτέ κανείς δεν ξέρει πώς θα συμπεριφερθούν υπό μη ιδανικές συνθήκες λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, αλλά με όλα τα μέτρα ασφαλείας, όπως διαβεβαίωσαν αρμόδιες πηγές. Η ολοκλήρωσή της αναμένεται εντός των προσεχών δέκα ημερών.
Τα κοντέινερ περιέχουν πυροσωλήνες, πυροκροτητές, καθώς και άλλα πυρομαχικά. Είχαν έρθει από το πεδίο του Ιράκ από Ελληνα αντιπρόσωπο της αμερικανικής εταιρίας MLM το 2001 με σκοπό να ελεγχθούν από τα ΕΑΣ και να θωρηθούν κοινοτικά προϊόντα. Για άγνωστο λόγο η εξαγωγή τους δεν έγινε ποτέ και τα πυρομαχικά εγκαταλείφθηκαν. Μετά από ένα διάστημα προσωρινής αποθήκευσης, τα ΕΑΣ προχώρησαν σε πιο ασφαλή μεταφορά των κοντέινερ και μάλιστα ένα μέρος των υλικών το χρησιμοποίησαν στην κατασκευή ελληνικών προϊόντων. Τα υπόλοιπα δεν μπόρεσαν να πουληθούν στο εξωτερικό.
Παρότι γνώστες της υπόθεσης τονίζουν ότι ήταν ήδη διαχωρισμένοι οι πυροσωλήνες από τους πυροκροτητές, όπως και σε διαφορετικά σημεία αποθηκευμένοι, εγείρει ερωτήματα η όλη διαχείριση των πυρομαχικών, που πάντα ελλοχεύουν κινδύνους. Οι ευθύνες μάλιστα διαχέονται σε όλες τις διοικήσεις των ΕΑΣ από το 2001 και εντεύθεν που δεν έπραξαν τα απαιτούμενα προκειμένου να απαλλαγεί (είτε με καταστροφή είτε με άλλες ενέργειες) η εταιρία από ένα επιπρόσθετο «βαρύ» φορτίο.
Πόσω μάλλον όταν το 2003 «φορτώθηκε» ακόμη 680 τόνους εκρηκτικών που κατασχέθηκαν από το Λιμενικό Σώμα στον Αστακό της Αιτωλοακαρνανίας. Το παράνομο αυτό φορτίο του πλοίου «Baltic Sky» μεταφέρθηκε και φυλάσσεται σε αποθήκες του Λαυρίου, του Βελεστίνου και των Δερβενοχωρίων. Πρόκειται κυρίως για «ανφό» -ένα μίγμα νιτρικού αμμωνίου και καύσιμης ύλης (αργό πετρέλαιο)- και αμμωνίτιδα, η οποία χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για την κατασκευή εκρηκτικών.
«Η χημική διεργασία της αμμωνίτιδας, ύστερα από παρατεταμένη αποθήκευση, δεν είναι βέβαιο τι μπορεί να προκαλέσει. Αν και με μικρή εκρηκτικότητα, σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να δημιουργήσει σφοδρή έκρηξη», επισημαίνει πηγή των ΕΑΣ. Ο ίδιος μάλιστα άνθρωπος διατηρεί τις επιφυλάξεις του για την ασφάλεια της διατήρησης των 680 τόνων εκρηκτικών, αφού στις μεγάλες αποθήκες της εταιρίας υπάρχουν και άλλα πυρομαχικά. Η δε κατοικημένη περιοχή του Λαυρίου προκαλεί πρόσθετη ανησυχία, την οποία ο ίδιος συμμερίζεται.
Το παράνομο φορτίο αποδέχθηκαν να φυλάξουν τα ΕΑΣ ύστερα από αίτημα του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας που το είχε κατασχέσει και ήταν αρμόδιο για την περαιτέρω διαχείρισή του. Ο Ελληνικός Στρατός είχε απαντήσει αρνητικά για ένα τεράστιο φορτίο εκρηκτικών, που ο τότε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γιώργος Ανωμερίτης είχε χαρακτηρίσει «ατομική βόμβα». Αλλά και τα ΕΑΣ έπειτα από ένα χρονικό διάστημα ζήτησαν από το Λιμενικό Σώμα να τα απαλλάξει, χωρίς μέχρι σήμερα αυτό να έχει γίνει, όπως επίσης και η καταστροφή τους, που κοστίζει περί το ένα εκατομμύριο ευρώ.
Συγκλονιστικές ομοιότητες με την τραγωδία στο Ζύγι
Ο εντοπισμός του «Baltic Sky» έγινε από τη ναυτική δύναμη του ΝΑΤΟ που επιτηρεί στη Μεσόγειο για την αποτροπή κάθε τρομοκρατικής ενέργειας μετά το χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ. Κάτι αντίστοιχο, δηλαδή, που έγινε τον Ιανουάριο του 2009 με το «Μοντσιεργκοσκ», το οποίο οδηγήθηκε στη Λεμεσό, το υλικό δεσμεύτηκε και ξεφορτώθηκε στη ναυτική βάση Ζύγι για να μείνει εκτεθειμένο μέχρι τη Δευτέρα που σκόρπισε το θάνατο.
Οι ελληνικές αρχές και ιδιαίτερα η ΕΥΠ, με τη συνδρομή μυστικών υπηρεσιών του εξωτερικού, έθεσαν υπό παρακολούθηση το «Baltic Sky», που φόρτωσε από την Τυνησία τα εκρηκτικά και τους πυροκροτητές και θαλασσόδερνε για περίπου ένα μήνα στη Μεσόγειο, αναζητώντας τρόπο να φτάσει μέχρι το Χαρτούμ του Σουδάν για να ξεφορτώσει.
Πλησιάζοντας στο Ιόνιο, οι ειδικές δυνάμεις του Λιμενικού σε μία έως τότε μυστική επιχείρηση ακινητοποίησαν το πλοίο και το οδήγησαν στο λιμάνι του Αστακού, έχοντας προηγουμένως ελέγξει και πιστοποιήσει την εγκυρότητα των πληροφοριών. Το φορτίο δεσμεύτηκε και στην πλοιοκτήτρια εταιρία, στον καπετάνιο και το πλήρωμα ασκήθηκε δίωξη σε βαθμό κακουργήματος.
Την υπόθεση αυτή, όπως και την περίπτωση των κοντέινερ της εταιρίας MLM, έφερε στη Βουλή με ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής και πρόεδρος του Πανελλήνιου Αρματος Πολιτών Γιάννης Δημαράς, ζητώντας από τον υπουργό Εθνικής Αμυνας απαντήσεις για τους κινδύνους που εγκυμονεί η διατήρηση των εκρηκτικών στις αποθήκες των ΕΑΣ. Ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή και ο Τομεάρχης Εθνικής Αμυνας της Ν.Δ. Μαργαρίτης Τζίμας για τις συνθήκες φύλαξης των ληγμένων πυρομαχικών και εκρηκτικών των Ενόπλων Δυνάμεων.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου